Google

20 november 2006

Intervju med Andy

Denna text är tagen från gårdagens matchprogram

Här följer en intervju med Tierps veteran Andreas “Andy” Wahlström. Det bör noteras att intervjun förebereddes innan det insågs att Andy redan gjort comeback och därmed är med i dagens match.

Hej Andreas! Första säsongen utan elitvolleyboll. Hur känns det?
Det har känts ganska skönt att koppla av från volleybollen och kunna koncentrera sig på familjen mer. Med en till knodd som nu är 6 månader är det fullt röj hemma.

Vad var anledningen till att du lade av?
Främsta anledningen var som jag just sade att familjen skulle bli större och jag har nu två stycken tjejer att ta hand om. Det gjorde att jag ville spendera mer tid hemma.

Om man läser Tierps gästbok noga kan man sluta sig till att du funderade på en passarkarriär i b-laget i höstas. Blev det något av det?
Det blev av och det har gått ganska bra, passare är en position som jag alltid velat prova på. Resultaten har varit över förväntan även om det är en helt annan sak än att passa i en elitserieklubb. Kanske kommer det på fråga igen när jag blivit ännu äldre...:)

Vad fick dig att ta beslut om comeback?
Det var egentligen ett familjärt beslut, allt gick så bra hemma och jag fick fullt stöd från familjen. Dessutom blev jag nog lite rundare än vanligt när jag inte tränade...:) Så det känns skönt att vara igång igen med träningen.

Hur tycker du Tierp ser ut denna säsong?
Jag skulle vilja säga att som trupp betraktat är det den starkaste någonsin i klubbens historia. Vi har två hela sexor som hela tiden fajtas om en plats bland de första sex. Något vi inte haft tidigare. Det gör att vi kan hålla en bra kvalitet på träningarna. Tyvärr har det sett ut som att vi inte fått ihop lagdelarna ännu men jag är inte orolig.

Magnus Östling ansåg sig vara en fullgod ersättare till dig i en tidigare Baggerkortiskommentar. Har han levt upp till det?
Jag tycker att han har gjort det samtidigt som det är svårt att jämföra spelare man mot man. Vi har lite olika kvaliteer som spelare, något som vi kan dra nytta av under säsongen.

Hur viktigt var det för Tierp att Martin Woxlin stannade och inte flyttade till Team Valla?
Väldigt viktigt, Martin är en spelare som jag tror skulle ta en plats i vilket elitserielag som helst. Han är en vinnare och med en höjd som bara ett fåtal spelare har i serien. Väldigt viktig för laget.

Tierps kanadensiske passare Doug Bruce kom tillbaka i år igen. Samtidigt värvade Vingåker hans landsman Dave Egan till motsvarande position. Dave har varit en stor anledning till Vingåkers oväntade framgångar. Valde Tierp rätt kanadick?
Jag har inte sett Dave hittills men jag har hört att han spelar bra, för vår del var det aldrig tal om någon annan än Doug. Anledningen är att han varit hos oss tidigare och vi visste vad vi skulle få. Jag tror att de tre kanadensiska passarna plus Matthew i TV är ungefär lika bra. I en klubb i sverige gör alla de spelarna sitt och mer därtill för att höja sitt lag. Det handlar mer om spelarna runtomkring då alla kan leverera boll. Har sett en del jämförelser på olika sidor men tycker det är ointressant som sagt. Bra spelare allihopa inget snack om saken.

Är det någon spelare som du tycker att Linköpingspubliken skall hålla ett extra öga på?
Givetvis Doug Bruce som passare sedan vår libero som gör mycket jobb i det tysta i bakplanen.

Till sist. Hur går det i matchen?
Jag tror att Tierp kommer att vinna, allt annat vore konstigt om jag inte trodde på mitt lag. Men för att vara schysst tippar jag oavgjort...:) Hur som helst hoppas jag på en underhållande match och där bästa laget vinner.

Baggerkortis tackar för intervjun!