Google

13 september 2006

Ekwall vs. volleyboll

I samband med att jag letade efter Cheech & Chong-klippet igår kände jag mig tvingad att leta upp klippet från Pippirull där Patrick Ekwall får telefonsamtal av en tjej som tycker att hans hemsida är väldigt fin.

Patrick Ekwall har nog aldrig tittat på eller brytt sig om volleyboll och för att bekräfta det så googlade jag på Ekwall och volleyboll. Det känns som om Google onekligen bekräftade mitt antagande (jag kollar sällan på Sporten utan är traditionellt en Sportspegeltittare, så det kan ju hända att Ekwall nämnt volleyboll vid något tillfälle, säkert gällde det klädregler). De sidor på tv4.se som innehöll både volleyboll och Ekwall ser ut som exempelvis:
  • Örebro vann SM-guldet i volleyboll. ... TV4 : s sportkrönikör Patrick Ekwall tycker att vi ska glömma NHL - spelarna och satsa på elitseriens stjärnor ...
  • Volleyboll-landslag utan kapten. ... Ekwall sågar Halmstad.
  • Tränare hotar stämma Örebro Volley. ... Ekwall : Ta med Forsberg - och Nylander.
Nu är det ju i och för sig en redan ganska insparkad, rutten och dåligt byggd, dörr jag ger mig på, men nog borde det finnas underlag för mer svensk volleyboll i TV (och medier i övrigt)? Speciellt nu med tanke på de internationella spelare som frekventerar elitserien. Den sport som det kan gå direkt att jämföra med känns som basket, en sport utan större internationella framgångar, inte direkt många utövare, men som ändå drar storpublik och vars slutspel faktiskt sänds i SVT24 på våren. Nu finns förvisso NBA i bakgrunden och fixstjärnorna där, men det grundläggande basketintresset hos genomsnittssvensken borde vara liknande som volleybollintresset. Dessutom: hur många är det som säger att basket "var kul i skolan"? Med det resonemanget försvinner förvisso ishockey också som potentiell publiksport för hur kul var ishockey i skolan?

Det skulle vara mycket intressant att veta hur SVBF resonerar kring dessa frågor och vad de i så fall har för eventuella planer för att få ut mer volleyboll i TV. För all del vore det även intressant att veta vad SVT (och för all del TV4) tänker i dessa frågor. Vi får se om Baggerkortis orkar försöka få svar på frågorna.

Nu har jag tyvärr inga lösningar på dessa problem, men nog vore i alla fall jag glad om slutspelskanalen SVT24 till våren lade till volleyboll bland idrotterna. Dessutom skulle inte jag ha något emot om SVBF faktiskt bad om att få matcherna sända där. Det finns ju inga alternativinkomster av att inte sända matcherna (visst enstaka åskådare kanske stannar hemma, men vad kan det röra sig om i förlorade intäkter? Under en tusenlapp?). För att hårddra det: hora medans ni kan, snart är det kanske ingen som vill ha er.

###

Lite skadeglädje i bedrövelsen är att pingisen har det minst lika tufft. De tror dessutom att volleyboll faktiskt sänds på slutspelskanalen.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag uppskattar ditt angemang för att få mer volleyboll i svenska TV-apparater. Jag kanske kan bidra med lite kunskaper runt dina frågeställningar. Att vara med i slutspelskanalen kostar penger. Alla sporter som finns med betalar alltså SVT en summa inför varje slutspelssäsong. SVBF saknar ekonomiska muskler för detta. Att klubbarna skulle förlora pengar på att deras match visas på TV?? entre 1000kr? jag förstår inte? menar du att det skulle komma mindre personer på matchen för att den går på TV ja då är du fel ute. TV-sändningar ger mer publik helt enkelt för att det blir väldigt mer folk som får veta att matchen ska spelas tex genom TV-kanalens inför reklam (för deras egna sändning).

13 september, 2009 22:21  

Skicka en kommentar

<< Home