Google

12 september 2006

Ett långsamt farväl

Nej, det är väl att ta i, men efter att ha sett titeln på min första post i Firefox aktiva bokmärken (ja, jag har lagt till Baggerkortis där, som om någon annan skulle uppdatera den) så har jag svårt att släppa titeln. Så istället för att använda den till mitt sista inlägg, som uppenbarligen vore mer genomtänkt, så passar jag på att bränna möjligheten direkt. Som att dra ut en straffspark när alla motspelare köper korv.

Det är skönt att se att jag fick respons redan på första inlägget. Nu är det väl egentligen bara Tierps-Andy som jag väntar på så får väl bloggen anses ha nätberöring (ha, två volleybollreferenser i en mening, det tar sig).

Team Valla
har uppdaterat sin sida om herrlaget och det var egentligen detta faktum som fick mig att starta bloggen. Jag insåg (eller snarare, jag tycker mig tycka) att utdragna tankar utan direkt verklighetsanknytning egentligen inte passar så bra i Vallas forum utan tänkte att nu är det dags. Att sedan korta uppkast utan verklighetsanknytning frekventerar där får någon annan stå till svars för.

Studerar man laget närmare så kommer i alla fall jag fram till följande:
  1. Coma är inte ombytt på lagfotot och inte heller listad som spelare. Om detta har signifikans får vi återkomma till.
  2. Det finns två personer som kan göra anspråk på smeknamnet Barret*. En på grund av sitt barr och en på grund av sitt efternamn. Det är svårt att bestämma vem som gjort sig mest förtjänt av det. Barret kan ju klippas av och Barrefalk kan ju förvisso byta efternamn, men framförallt är han ju född till det och frågan är om det egentligen är ett bättre grund.
  3. En trolig startsexa är: Ciric, Wennlund, Gustafsson, Persson, Croner, Bujila. Sorterade i rätt ordning.
  4. Det har flyttats upp två egna produkter. Det finns ju en god tradition, eller, tja, tidigare förekomster, av uppflyttade juniorer som det gått riktigt bra för. Hoppas att dessa två har drivkraften att ta sig igenom någon eller några säsonger med potentiellt mindre speltid. (Jag har ju ingen aning om hur Coma resonerar, men man kan ju inbilla sig att det blir tufft för dem att ta plats direkt. Detta utan att ha sett någon av ynglingarna spela, förutom då en korpmatch mot Mattias, men det räknas knappt.) Resonemanget gäller även den andre Barret-kandidaten med undantag för egen produkt.
  5. Det är inte helt uppenbart hur många skador laget klarar av eller hur många realistiska taktikändringar det finns möjlighet till under match. Jag kan dock inbilla mig ett diagonalbyte där lång-Barret och den av liberokandidaterna som inte har en icke-blå** tröja på sig och därmed måste räknas som andrepassare med tanke på tidigare karriär går in och skakar om lite.
  6. (Minst) en spelare under punkt tre kommer att bytas mot en med utländskt efternamn (eller snarare utländskt pass) så småningom under säsongen. Vem och vad det innebär för justeringar på övriga positioner återstår att se. Jag skulle dock inte ha något emot om det stod Young och Cooper där***.
Mer insikter om lagets sammansättning och potential följer förhoppningsvis när jag har lite mer att gå på.

###

För de som inte vet vem Cheech Marin är så kan jag rekommendera Born in East LA för allmänbildningens skull. Inte riktigt lika marijuana-rökiga som Cheech & Chong-grejorna, men som man säger: Stay off the pipe! (Här kan ju även den äldre generationen (alltså min, tidigt 70-tal) påminna sig om att i Hassan-busringningen till Tullen i Helsingborg nämndes det att det var ett gäng grabbar med Cheech & Chong-tröjor i en folkabuss som skulle släppas förbi utan inspektion.)

###

* Det måste påpekas att namnförslaget Barret uppkom som en ren hyllning till den ene av kandidaternas frisyr. Som gammal mikrofonmuff så uppskattas förstås allt sånt.

** Grön är ju förstås rätt svar. Dessutom kommer min äldste son att än mer uppskatta Petter då. Förresten kommer bägge liberokandidaterna ha en egen grön (ja, det är enda alternativet) tröja och en egen blå eller kommer de tvingas byta tröjnummer mellan matcherna? Kommer i så fall tröjnumren att ändras på Vallas hemsida och kommer de i så fall att avspegla senaste matchen eller kommande? I det senare fallet måste man tänka på den avslöjande effekt ett sådant beteende ger upphov till.

*** Hur funkar det egentligen med artistkontrakt? Hur lång paus måste det vara för att det skall gå att ha sex nya månader? Räknas de sex månaderna i sträck eller under ett år?

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Misstänker att den icke-blå tröjan antingen blir röd eller vit. Vilken det verkligen blir kan jag inte avslöja ännu. Tyvärr för er skull tror jag att grön är en högoddsare utan dess like. Visserligen har det tidigare funnits grönt i Vallas dräkter, men jag tror att det är preskriberat nu.

12 september, 2006 15:30  

Skicka en kommentar

<< Home